Bloedneus: Wat is het en hoe kom ik er vanaf?

 In de meeste gevallen is een bloedneus, ook wel een neusbloeding genoemd, het gevolg van een gesprongen bloedvaatje in de neus. De oorzaak is dus iets wat gebeurt in de neusholte zelf, niet het omliggende gebied, wat mensen vaak denken.

Oorzaken

De binnenkant van de neus is bekleed met een slijmvlies dat heel dun is. Hierdoor lopen allerlei bloedvaatjes die gemakkelijk kapot kunnen gaan. Een aantal van de meest voorkomende oorzaken zijn:

  • Niezen
  • Neuspeuteren
  • Trauma op de neus, zoals een klap
  • Neuspoliepen
  • De neus te hard snuiten, bijvoorbeeld als u verkouden bent

Ook kan een spontane bloedneus het gevolg zijn van een onderliggende aandoening, dat is heel soms het geval. Denk dan bijvoorbeeld aan een stoornis in de bloedstolling, of (aangeboren) afwijkingen van de bloedvaten in de neus. Ook kunnen bloedarmoede, leukemie of arteriosclerose een rol spelen. Als u bloedverdunners slikt, zijn frequente bloedneuzen een van de bijwerkingen waar u wellicht mee te kampen krijgt.

Mocht u erg veel last hebben van bloedneuzen, dan is het verstandig om een neus-,keel-, en oorarts in de arm te nemen. Deze kan een nasale endoscopie uitvoeren. Er wordt dan met een klein apparaatje in de neus gekeken of er afwijkingen zijn, zodat de bron van de bloeding bepaald kan worden. Mocht de bloedneus veroorzaakt zijn door trauma op de neus, zoals een klap, dan zal er een röntgenfoto gemaakt worden om te kijken of er verder nog letsel te vinden is.

Een bloedneus voorkomen

Als u vaak bloedneuzen hebt, zijn er een aantal dingen die u kunt doen om de bloedneuzen te verminderen en zelfs te voorkomen. Allereerst kunt u het neus snuiten beter beperken of helemaal links laten liggen. Als u verkouden bent, haal dan liever uw neus op. Dit vermindert de druk op de neus en zal daarmee ook de bloedneuzen verminderen.

Daarnaast is het belangrijk om de lucht in uw huis niet te droog te houden. De droge lucht kan de bloedvaatjes makkelijker doen springen. Iets dat kan helpen tegen droge lucht is bakjes water op de verwarming zetten. Het water zal verdampen en in de licht terecht komen. Hierdoor zal de luchtvochtigheid in huis toenemen.

Een bloedneus verhelpen

Mocht u een bloedneus hebben, dan zijn er een aantal dingen die u kunt doen om de die te verhelpen. Ga allereerst zitten en leun iets voorover. Druk zachtjes op de neus, zonder onderbreken. Door de druk vormt zich stolsel op het beschadigde bloedvaatje waardoor het bloeden zal stoppen.

  • Dit zijn ze: 7 tips om je studiemotivatie een boost te geven

    De examens vragen elke keer weer veel van je. En wellicht heb jij ook niet altijd even veel zin om je op die boeken te smijten. Andere dingen lijken je veel leuker om te doen. Wie weet sta je zelfs te springen om te kuisen, zolang je maar niet moet studeren. Wat dan? Wel, wij geven je verschillende manieren waarop je die goesting om te studeren een serieuze boost geeft.

    TWEE SOORTEN MOTIVATIE

    Allereerst is het belangrijk om te weten welk type motivatie precies moet worden opgekrikt.

    • Om te beginnen is er de intrinsieke motivatie. Je weet wel, de motivering die vanuit jezelf komt. Je studeert omdat de vakken je superhard interesseren, of omdat je graag wil bijleren.
    • Daarnaast is er de extrinsieke motivatie. Die komt van buitenaf. Je doet het blokken omwille van anderen, omdat je hen bijvoorbeeld niet wil teleurstellen of geen commentaren wil aanhoren. Of omwille van de zalige beloning van goed blokken: drie maanden vakantie.

    Afhankelijk van het gebrek van de ene en/of andere motivatie in je brandstoftank, zijn er verschillende trucjes voorhanden. Denk ook zelf even na welk type motivatie jij het meeste nodig hebt om vooruit te komen. Misschien heb jij meer baat bij beloningen dan aan een drive van binnenuit. Of is het net het omgekeerde.

    Maar genoeg gepraat, op naar de essentie. De tips!

    EXTRINSIEK

    1. Soigneer jezelf en zorg voor ademruimte.

    Pauzeer regelmatig genoeg en gun jezelf een beloning. Zeker als de stof droger is dan het zand in de woestijn. Onze toptip: je favoriete tussendoortje of een rondje wandelen in de buurt. Of waarom niet een traktatie op een lekker bad, zodra je die bepaalde pagina hebt bereikt?

    2. Denk aan wat er allemaal op je wacht na de examens.

    Die lange reis naar het verre oosten. Een megaparty met al je vrienden om de start van het zomerverlof te vieren. Om alle tijd van de wereld voor je hobby’s. Genoeg beloningen staan er op je te wachten. Dat ga je toch niet laten vergallen door een slecht examen?

    3. Studeer met muziek.

    Zet nummers van genres op die je goed doen voelen. Nope, het hoeft niet noodzakelijk klassieke muziek te zijn. Kijk wel even of het studeren nog goed lukt: sommige mensen worden namelijk te hard afgeleid, terwijl het bij andere supergoed werkt. Hoe dan ook: zet de muziek niet te luid. En zet ook geen radio op: de pratende presentatoren verstoren namelijk de concentratie.

    INTRINSIEK

    4. Denk eens terug aan waarom je voor deze richting koos.

    Misschien ben je het wat uit het oog verloren, maar er is vast een goede reden waarom je net deze studiekeuze maakte. Is het omdat je een bepaalde droomjob voor ogen hebt? Of omdat bepaalde vakken je superhard interesseren, maar deze waar je nu door moet net wat minder? Hou deze zaken voor ogen en ga af op je doel: de sleutel van jouw ideale toekomst.

    5. Stippel concrete doelen uit.

    Studeer niet in het wilde weg, maar plant op je weg wat vlaggetjes vooraf. Plekken waar je op een bepaald moment wil zijn: op het einde van de dag bijvoorbeeld. Zo breek je die turf op in verteerbaardere stukken. Hou het wel realistisch, maar tegelijk toch ook motiverend. Een goede afweging die de boog net genoeg gespannen houdt, dus.

    6. Bedenk ook even welke dingen je uit elk onderdeel wil leren.

    Denk niet in vaagheden als “Ik wil meer leren over marktonderzoek”. Bedenk voor elke dag concrete doelen zoals “Ik wil leren in welke stappen je een enquête voor een marktonderzoek schrijft”. Als je hier nadien een goed antwoord op kan geven, zorgt dit voor extra motivatie én zelfvertrouwen. Double win!

    7. Kijk positief naar het verleden.

    Misschien kijk je teveel naar negatieve zaken die rond je studies hangen. Slechte proffen die je niet helpen, te veel groepswerk of te weinig tijd voor je sociale leven. Denk niet te veel aan deze zaken, aangezien ze je motivatie onderuit halen en je zo nog meer slechte gevoelens geven. Als het kan: kijk naar het positieve. Niet naar de berg leerstof voor je, maar waar je wel al met succes bent doorgeworsteld.

    Je drive teruggevonden? Toppie! Lees zeker ons andere artikel, over hoe je die concentratie vasthoudt en meer leerstof verwerkt krijgt.

  • Wat is smetvrees en hoe ga je er mee om?

    Als je smetvrees hebt, is de winterperiode echt een nachtmerrie voor jou. Mensen worden sneller ziek, wat betekent: vuile zakdoeken, snotneuzen, ... een hele hoop bacteriën dus. Maar wat is smetvrees precies? En hoe kan je deze stoornis herkennen? Dat kom je hieronder te weten.

    Wat is smetvrees?

    Smetvrees is een obsessieve compulsieve stoornis, wat ook een dwangstoornis wordt genoemd. Je hebt dan een sterke afkeer voor vuil en de bacteriën die zich erin nestelen.Om nog maar te zwijgen van mogelijke besmettingen die je ziek kunnen maken. Het resultaat? Je maakt heel de dag schoon om geen vuiltje meer te zien in je huis en soms herhaal je het zelfs meermaals per dag. Heel wat dwangmatige handelingen en gedachten komen bij smetvrees kijken, want deze stoornis 'beheerst' je leven.

    Voor mensen met smetvrees is schoonmaken zelfs niet genoeg. Ze zijn non-stop bezig met het voorkomen van bacteriën, die zich in hun hoofd razendsnel verspreiden. Natuurlijk bestaan er allerlei variaties van smetvrees, maar de angst voor besmetting blijft een vast gegeven.

    Oorzaken

    Er kunnen verschillende oorzaken zijn van smetvrees, maar de precieze oorzaak is niet gekend. Toch zijn er enkele risicofactoren bekend die de stoornis kunnen beïnvloeden: hersenbeschadiging, bepaalde psychologische factoren, erfelijkheid, een uitgelopen drang naar perfectionisme ...

    Symptomen

    • overgevoelig
    • controledwang
    • schoonmaken in een bepaalde volgorde, om nadien opnieuw te beginnen als de volgorde niet klopt
    • meerdere keren per dag douchen
    • extreem veel handen wassen
    • aanraking vermijden met voorwerpen
    • altijd doekjes op zak om schoon te maken
    • jezelf extreem hard schrobben, tot er kloven ontstaan in de huid
    • ...

    Behandeling

    Het is ontzettend lastig om te starten met een behandeling, want smetvrees is een hardnekkige angst. De stoornis beïnvloedt zowel je gedrag als je gedachten. Je angst neemt de bovenhand en creëert een afstand tussen jou en de dingen die je belangrijk vindt, zoals relaties en werk.

    Maar gelukkig hoef je niet heel je leven met smetvrees door te brengen. Je kan professionele hulp inschakelen, vaak met een succesvol resultaat. Deze hulp bestaat uit therapie, eventueel versterkt met medicijnen. Je begint best met een bezoek aan je huisarts, die je vervolgens kan doorverwijzen naar een specialist of zelf iets voorschrijft.

    Cognitieve therapie helpt het best wanneer het om dwangneuroses gaat. Daarbij wordt er besproken wat de gedachten en angsten zijn achter je smetvrees. Als je medicijnen krijgt voorgeschreven, zullen dit meestal angstremmers zijn om je angst tegen te gaan. Sukkel je daarnaast nog met depressieve gedachten? Dan kun je ook antidepressiva voorgeschreven krijgen.

  • Glutenvrij eten: welke graansoorten mogen nu wel en niet?

    Je weet het wellicht maar al te goed: een leven zonder gluten, dat vraagt flink wat aanpassingen aan je eetgewoonten. Maar wist je dat je niet alles qua granen moet verbannen van het menu?

    Het is een algemene misvatting, wellicht doordat de belangrijkste granen inderdaad een no go zijn. Maar toch kan je nog genieten van bepaalde varianten, zolang ze niet met de slechte glutenvormen in aanraking komen. En dat is ook belangrijk om zeker de nodige gezonde voedingsstoffen binnen te krijgen, zoals ijzer, foliumzuur en vitamine B. Dingen die bijvoorbeeld in een klassiek brood zitten.

    Maar even concreet: wat mag?

    Allereerst mag je normaal gezien rijst en maïs eten. Die bevatten dan wel gluten, maar deze vorm ervan veroorzaakt geen schade aan je dunne darmwanden omdat ze anders is samengesteld. Daarnaast zijn er nog een reeks graansoorten die gewoon helemaal geen gluten bevatten. Soja, tapioca en gierst mag je ook gewoon eten bij een glutenvrij dieet. Net zoals de wat minder bekende graanvarianten amaranth, arrowroot, agar-agar, sorghum en teff.

    Let er wel ook hier wel altijd op dat alle bovenstaande granen niet zijn vermengd met glutenbevattende meelsoorten.

    En wat mag je zeker niet eten?

    Wel, allereerst zijn er de graansoorten die van nature uit de nodige foute gluten bevatten. Tarwe, rogge en gerst zijn absoluut te vermijden. Ook spelt eten is daarbij trouwens geen goed plan. Kijk goed uit, want speltbrood wordt in de winkel al eens foutief aangeprezen als glutenvrij brood.

    Maar daarnaast zijn er ook graansoorten die van nature uit dan wel geen schadelijke gluten bevatten, maar door kruisbestuiving toch bij coeliakie sterk af te raden zijn. Haver, boekweit en quinoa zijn voorbeelden van granen die je toch best vermijdt. Echter, er bestaan speciale glutenvrije versies die geen problemen vormen.

    En zoals hierboven al gezegd, moet je ook hier opletten met alle voedsel waarin tarwezetmeel zit. En dat is in heel wat meer dan je denkt, aangezien het goed vult en goedkoop is. Koekjes en spaghetti hebben het vaak en zelfs aan worst en soep worden aan de lopende band bindmiddelen met gluten toegevoegd.

    Onze tip dan ook: kijk altijd goed op de verpakking

    Het etiket bevat namelijk een schat aan nuttige informatie. Allereerst wordt op glutenvrij voedsel een uitdrukkelijke tekstvermelding geplaatst, of een speciaal logo. Belangrijk om weten: deze producten dienen niet 100% glutenvrij te zijn, maar onder de drempel te blijven van de hoeveelheid gluten waarbij mensen met coeliakie lichamelijke klachten krijgen.

    Verder is het zeer goed om aandachtig de ingrediëntenlijst te bekijken. Daarop zal je altijd graansoorten met gluten terugvinden. Laat producten links liggen met daarin de hierboven besproken foute gluten.

  • Lenzenvloeistof: waarom je ze absoluut moet gebruiken

    Lenzen dragen is een fijn alternatief voor het dragen van een bril. Maar het is wel zeer belangrijk om ze goed te onderhouden. Wij leggen je even uit waarom die lenzenvloeistoffen zo cruciaal zijn.

    Wanneer je je contactlenzen doorheen de dag draagt, liggen ze constant op een laagje traanvocht op je oog. Hierdoor nemen ze ook het nodige vocht op, samen met eiwitten die hierin zitten. Het is daarom ook belangrijk om ze elke dag minstens 6 uur in een lenzenpotje met lenzenvloeistof te leggen, als je ze niet in hebt zitten:

    • Aan de ene kant zal de lenzenvloeistof ervoor zorgen dat de lenzen goed schoongemaakt worden. In de eerste plaats voorkom je door de desinfectering oogirritaties door bacteriën, die je bijvoorbeeld op de lens overbrengt bij het in- en uitnemen ervan. Tegelijk zorgt de schoonmaakbeurt ervoor dat eiwitten en vetten uit de poriën van de lens worden verwijderd. Samen met andere vuilopstapeling zorgt deze anders voor een slechter zicht en droge ogen.
    • Daarnaast zorgt lenzenvloeistof ervoor dat je lenzen niet uitdrogen. Zo vermijd je dat ze hard worden en oncomfortabel zitten tijdens het dragen, of zelfs kapotgaan. Dankzij lenzenvloeistof blijft de kwaliteit van je lenzen dus top.

    Misschien denk je nu dat water een prima alternatief is hiervoor. Echter, hierin zitten geen bestanddelen die je lenzen desinfecteren. En erger nog: water uit kraan kan onzichtbare micro-organismen bevatten, die zich zo op je lenzen gaan vastzetten. Geen goed idee, dus.

    Natuurlijk is het gebruik van lenzenvloeistof alleen iets voor week- en maandlenzen. Bij daglenzen gooi je deze namelijk weg voor het slapengaan.

    Kies de juiste soort lenzenvloeistof

    Belangrijk om weten is dat de keuze volledig afhangt van persoon tot persoon. Wat voor je beste vriend de perfecte lenzenvloeistof is, zal bij jou misschien de ogen irriteren. De perfecte lenzenvloeistof hangt namelijk niet alleen samen met het type lens, maar ook met de samenstelling van je traanvocht en eventuele allergieën.

    Daarom zijn er dus zoveel verschillende soorten contactlensvloeistoffen te krijgen. Ze variëren daarbij bijvoorbeeld qua pH-waarde, conserveermiddelen en bestanddelen voor de reiniging en desinfectering. Advies van een arts of apotheker is dus absoluut nodig en volg je ook best.

    Een aanrader is om lenzenvloeistof van hetzelfde merk als je lenzen zelf te kopen. Dan weet je namelijk zeker dat ze prima samengaan. Verander hoe dan ook nooit op eigen houtje van lenzenvloeistof, om irritaties aan de ogen te voorkomen.

    Denk er trouwens aan dat lenzenvloeistof niet oneindig lang bruikbaar is. Hou dus de houdbaarheidsdatum op de verpakking goed in het oog.

    Nog een tip: denk ook aan je lenzendoosje

    Hergebruik de lenzenvloeistof hierin nooit. Verwijder ze elk ochtend na het plaatsen van je lenzen en spoel ze even uit met een beetje lenzenvloeistof. Doorheen de dag laat je je lenzendoosje dan drogen en ’s avonds vul je ze opnieuw met een verse lading lenzenvloeistof.